Leidinggevenden opgelet: 5 tips om te dealen met Dolende Dertigers

Gepubliceerd door jenniferseldenrijk op

Fris en vol energie komen ze jouw team en organisatie binnen, de nieuwe generatie werknemers. Aan het begin van een veelbelovende carrière geven ze alles en gaan ervoor met de volle 100%. Het gaat haast als vanzelf en de carrière gaat voor de wind. Maar dan, een aantal jaren later lijkt er (ineens) een ommekeer te komen en is er nog maar weinig over van de energie en drive van diezelfde medewerker. De medewerker is teruggetrokken en meldt zich steeds vaker (een paar dagen) ziek. Je beseft dat als er niets verandert, de medewerker het risico loop op (langdurige) uitval.

Wat kun jij als leidinggevende (afkomstig een andere generatie) doen? En had je dit kunnen voorkomen?

Hoe herken je een dertigersdip en wat kun je doen?

De bovenstaande situatieschets staat helaas niet op zichzelf. Steeds vaker lopen jongere medewerkers (van eind twintig – begin dertig) compleet vast en raken overspannen of krijgen een burn-out. Wat moet jij hiermee als werkgever? Je had het niet zien aankomen en je begrijpt niet goed hoe dit kon gebeuren. Je beseft hoe lastig het is om deze (bijna) dertigers goed te begrijpen en te ondersteunen.

Ik geef je 5 tips die je kunt toepassen en waardoor je meer inzicht in de (wondere) wereld van de 30-ers krijgt:

#Tip 1: Let op de signalen en wees oprecht benieuwd

Als je merkt dat een werknemer zich anders gedraagt, dan is het tijd om alert te zijn. Let vooral op gedragsverandering in de tijd, dus op het moment dat iemand net in dienst was (vol energie en bruisend) en op dit moment. Ga nooit medewerkers met elkaar vergelijken. Signalen van werknemers die (bijna) in de dertigersdip zitten zijn: Iemand is minder actief, is meer teruggetrokken / op de achtergrond en gaat er slechter uitzien (vermoeid, grauwer, minder opgewekt). Verder tonen ze minder initiatief dan eerst en zien eerder problemen en belemmeringen (en benoemen dit soms ook).

#Tip 2: Maak het niet te zwaar en negatief

Let op, een dertigersdip is niet (alleen maar) negatief, erg of onoverkomelijk. Het is een kantelpunt in iemands leven waar de persoon als het ware een emotionele groeispurt doormaakt. Het voelt voor de werknemer alsof hij/zij binnenkort belangrijke (levens)keuzes moet maken, zowel in het dagelijks leven als op carrièregebied. Zorg ervoor dat jij het niet te zwaar of te negatief aanzet zodat het als (extra) last voelt voor de medewerker. Je loopt het risico dat de medewerkers niets meer met je deelt en dan verlies je de verbinding en het contact.

#Tip 3: Help de oplossingen te structureren

Je bent in gesprek maar nog steeds kun jij je weinig voorstellen bij de situatie van de ander. Stel vooral vragen, laat de ander praten en vertellen en geef hem/haar het gevoel dat je oprecht benieuwd bent en alle aandacht hebt. Wat (veel) mensen (van nature) willen is meedenken en helpen waardoor je direct (ongewenste of verkeerde) oplossingen aandraagt. Het is niet zo dat een (bijna) 30-er zelf geen oplossing kan verzinnen, vaak zijn er juist zoveel opties / oplossingen waardoor hij/zij zelf niet weet wat goed is en wat de gevolgen zijn van de keuzes. Het werkt vaak beter als je de oplossingen die de werknemer zelf al ziet helpt te structureren.

# Tip 4: Benoem jouw verwachtingen

Één van de kenmerken van 30-ers van deze tijd is dat zij hoge eisen stellen aan zichzelf en aan de dingen die zij doen. Het is maar zelden goed genoeg en Perfectie is de enige geldende norm. Dat gaat ze opbreken! Een wirwar aan interne regels en eisen blijft de werknemer alsmaar opjagen. Op het moment dat jij aangeeft wat jij (eigenlijk) van de ander verwacht dan kan dit rust geven. De werknemer merkt dat hij/zij zelf degene is die alsmaar meer/beter/sneller wil en komt erachter dat hij/zij was gaan geloven dat dit van jou als leidinggevende moest.

# Tip 5: Zoek mee naar een vertrouwenspersoon

Onderschat het niet, een dertigersdip is best pittig voor de werknemer. Het duurt (meestal) een paar jaar en dan lijkt alles weer rustiger te worden. In de tussentijd is het erg raadzaam om hulp in te schakelen. Iemand waarmee de werknemer kan sparren en die haar/hem spiegelt. Iemand die vragen stelt rondom de volgende stap.

Dit kan binnen de organisatie een vertrouwenspersoon zijn, maar het kan ook een externe coach zijn die de werknemer verder opweg helpt en samen de reis door de 30-ersdip zo aangenaam mogelijk probeert te maken.


0 reacties

Geef een reactie

Avatar plaatshouder

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *