Ons hart is de dirigent van het zenuwstelsel en geeft aan welke hormonen er aangemaakt moeten worden om ons lichaam in een bepaalde staat te brengen. Ons lichaam verkeert in een staat tussen stress en ontspanning:

  • Stressvolle situaties: Er zijn grillige variaties in het hartritme en op deze momenten wordt cortisol en andere ‘stress’ en vecht of vlucht hormonen aangemaakt (vecht- of vlucht modus)
  • Ontspannen situaties: Er zijn vloeiende hartritme variaties en er worden endorfine, dopamine en andere hormonen die bij een plezierige ontspannen staat horen aangemaakt (groeimodus)

Als je je goed voelt, dan slaat je hart in een ritmisch patroon, ben je in een zogeheten hartcoherentie. Soms gaat dit vanzelf al goed, maar je kunt dit ook sturen en daarvoor hebben we de ademhaling, de sleutel tot ons autonome zenuwstelsel. De enige functie die door het autonome zenuwstelsel wordt geregeld en ook makkelijk door de bewuste wil kan worden geregeld.

Zelf de regie voeren

Door bewust te ademen, – je richt je aandacht dus bewust op je ademhaling – kun je de functie van je autonome zenuwstelstel beïnvloeden. Zo krijg je de mogelijkheid om weer de eenheid van lichaam en geest te ervaren doordat beide bezig zijn met hetzelfde. Als we nu zorgen dat onze ademhaling heel regelmatig is, dan gaat ons hart synchroon lopen en daarmee komt het in een coherente toestand, met een ontspannen staat als resultaat.

Instructies:

In de simpele oefening hieronder werken we met de Respiroguide en werkt als volgt: De stip in de Respiroguide gaat op en neer. Zodra de stip omhoog gaat, dan adem je in, niet meer dan nodig. Richt je alleen op de bewuste inademing, laat je adem gaan op het moment dat de stip naar beneden gaat, dit alles op een vast ritme. Begin bewust te ademen gedurende de oefening en als je te weinig of te veel inademt corrigeer dat dan, totdat het na een paar keer heel ontspannen en vanzelf gaat. De effecten zijn na een paar minuten al merkbaar.

Het lichaam & stressreacties

Bij stress produceert ons lichaam cortisol, de stof waardoor we een vervelend of opgejaagd gevoel krijgen. Door cortisol krijg je een signaal om de situatie waarin je op dat moment verkeert, te veranderen. Denk bijvoorbeeld aan warmte, kou, ontlasting, te lang in één houding zitten. Kortom het lichaam vraagt om in actie te komen

Veel situaties in onze dagelijkse levensstijl leveren wel stress op, maar zijn zo gewoon dat we er geen actie op nemen. Na verloop van tijd ontstaan er diverse klachten. Hartcoherentie brengt ons terug van die doorlopend gestreste staat naar de veilige modus, ook wel Groei-staat genoemd waarin het lichaam kan gedijen en kan herstellen.